Bild: KONE, CC

Feb 13, 2017

KONE utför pilotprojekt i Sverige med uppkopplade intelligenta hissar


KONE har presenterat en ny strategi som innebär att skapa framtidens modell för underhåll av hissar tillsammans med kunderna. Sverige är ett av de länder där pilotprojekt pågår, som ligger i linje med den nya riktningen. Tekniken har utvecklats tillsammans med IBM och bygger på realtidsdata som ska ge smartare hissar med färre stopp.

I samband med årsbokslutet i slutet av januari presenterade KONE en ny strategi för 2017-2020 där fokus ligger på kunderna och att involvera dem mer i utvecklingen av nya produkter och tjänster.

– Vi ser fram emot att sjösätta vår nya strategi och förverkliga vår vision att förbättra flödet av människor i städerna samt leverera den bästa upplevelsen av People Flow. I och med dagens tekniska möjligheter har vi nu helt nya förutsättningar att involvera våra kunder och kunders data i utvecklingsarbetet, säger Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien.

En viktig del i nya strategin är att bli bättre på att arbeta förebyggande med service och skapa värde för kunder på nya och mer intelligenta sätt. Det finns stora vinster med framtidens hissar, som till exempel själva kan berätta att de behöver byta ut en reservdel i god tid. Just nu pågår ett globalt pilotprojekt med fastighetsföretaget Humlegården i Stockholm, som sedan många år tillbaka använder KONE som servicepartner av hissar. De vill bättre kunna förutspå behoven för olika hissar och göra proaktiva åtgärder i rätt tid.

– Vi vill bidra till en bättre livsmiljö och ökad kvalitet för alla våra kunder. Våra hissar är en viktig del av kundens upplevelse i våra fastigheter, och vi vill därför minimera oplanerade stopp och maximera den tekniska livslängden, vilket kräver nya innovativa sätt att arbeta med förebyggande underhåll och service. Genom det här pilotprojektet använder vi realtidsinformation från våra hissar för att förbättra upplevelsen för alla som dagligen använder hissarna i våra byggnader, säger Peter Lind, Fastighetschef Humlegården.

KONEs svenska historia går hela 130 år tillbaka i tiden och pilotprojektet är en viktig byggsten i företagets kommande nya uppkopplade 24/7 service. Erfarenheterna från Humlegården kommer vara värdefulla i utvecklingen av ytterligare intelligenta tjänster till hissar och rulltrappor. 24/7-tjänsten använder IBM Watson IoT (Internet of Things) plattform och andra avancerade tekniker för att skapa intelligent service för hissar och rulltrappor. För KONEs kunder kommer detta märkas genom färre driftstopp, färre fel och detaljerad information om underhållsarbeten. För personer som använder hissarna innebär det kortare väntetider och en mer personligt anpassad upplevelse. Systemet gör det möjligt att samla stora mängder data från sensorer som övervakar, analyserar och visas i realtid, vilket förbättrar prestanda, tillförlitlighet och säkerhet.

– Våra kunder förväntar sig snabbare leverans och skräddarsydda lösningar. Med hjälp av data kan vi skapa smarta lösningar i alla led i vår verksamhet – från nyinstallationer till service och modernisering av befintliga hissar. Vi är övertygade om att den bästa vägen till framgång är att arbeta tillsammans med våra kunder, användare och affärspartners, avslutar Jaakko Kaivonen.

Lyssna när hissarna talar i realtid

Se nya´videon om de talande intelligenta hissarna





  • Oct 28, 2021

    Långsamt framåt för energibesparande åtgärder

    Nyheter 2006 infördes energideklarationer i Sverige med syftet att främja effektiv energianvändning (och samtidigt säkerställa ett gott inomhusklimat). Innan dess var det upp till fastighetsägaren om denne ville se över sin energianvändning eller inte. Fler fastighetsägare har energideklarationer idag men hur är det egentligen med efterlevnaden av energibesparande åtgärder?
    10
  • Oct 27, 2021

    Dela på elen och spar pengar med grannarna i huset

    Nyheter Varför betala varsin abonnemangsavgift när ni kan dela på en? Med gemensam el i bostadsrättsföreningen sparar du och dina grannar pengar varje månad. Med solceller på taket blir besparingen ännu större.
    7
  • Oct 27, 2021

    Så höjer du priset på din bostad innan försäljning

    Nyheter Går du i säljtankar och vill förbättra dina chanser till en bra försäljning? Då är du inte ensam. Början av hösten är nämligen den årstid då flest svenskar väljer att sälja sin bostad. Därför tipsar sanitetsleverantören GROHE tillsammans med SkandiaMäklarna nu om fem enkla åtgärder för ditt kök och badrum som får din bostad att stiga i värde.
    6
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Lagar & Regler

    Regeln som kan ge lokalhyresgästen en möjlighet att komma ur sitt hyresavtal i förtid

    Det som i dagligt tal kallas Hyreslagen, rätteligen 12 kapitlet i jordabalken, innehåller ett allmänt förbud för en hyresgäst att överlåta hyresrätten till en bostadslägenhet eller lokal utan medgivande från hyresvärden. En överlåtelse som sker utan sådant medgivande kan leda till att hyresgästen förlorar sin hyresrätt.
    216
  • Lagar & Regler

    Fördelning av underhållsansvaret i en bostadsrättsförening

    Oavsett om det är normalt slitage eller en plötsligt uppkommen skada så står man ibland inför det faktum att någonting i bostadsrätten måste renoveras. Vem ska stå för kostnaden om mitt kök behöver bytas ut? Ska jag betala för en vattenskada i mitt vardagsrum för att ett rör börjat läcka i min grannes badrum? Vad är det egentligen som gäller?
    386
  • Ordföranderollen

    Stream I det här avsnittet berättar Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Service, och de formella kraven som finns på ordförande i en bostadsrättsförening. Han ger också sina rekommendationer hur en ordförande kan arbeta för att få till ett väl fungerande styrelsearbete. Intervjuar gör Johan Flodin, Brf-ansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    1157

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    3526
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    4558
  • Ekonomi

    Majoritet tror på fortsatt stigande bopriser

    En majoritet, 56 procent, av svenskarna tror att bostadspriserna fortsätter att stiga, vilket är en något högre andel än i höstas. Samtidigt är svenskarna kluvna om bostadsräntornas utveckling. Det visar en undersökning från Nordea på onsdagen.
    2514
  • Produktnyheter

    Problem med störande fåglar?

    Indiventa har efter stor efterfrågan tagit fram ett nytt fäste till sin populära fågelskrämma Drake.
    2228