Bild: KONE, CC

Feb 13, 2017

KONE utför pilotprojekt i Sverige med uppkopplade intelligenta hissar


KONE har presenterat en ny strategi som innebär att skapa framtidens modell för underhåll av hissar tillsammans med kunderna. Sverige är ett av de länder där pilotprojekt pågår, som ligger i linje med den nya riktningen. Tekniken har utvecklats tillsammans med IBM och bygger på realtidsdata som ska ge smartare hissar med färre stopp.

I samband med årsbokslutet i slutet av januari presenterade KONE en ny strategi för 2017-2020 där fokus ligger på kunderna och att involvera dem mer i utvecklingen av nya produkter och tjänster.

– Vi ser fram emot att sjösätta vår nya strategi och förverkliga vår vision att förbättra flödet av människor i städerna samt leverera den bästa upplevelsen av People Flow. I och med dagens tekniska möjligheter har vi nu helt nya förutsättningar att involvera våra kunder och kunders data i utvecklingsarbetet, säger Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien.

En viktig del i nya strategin är att bli bättre på att arbeta förebyggande med service och skapa värde för kunder på nya och mer intelligenta sätt. Det finns stora vinster med framtidens hissar, som till exempel själva kan berätta att de behöver byta ut en reservdel i god tid. Just nu pågår ett globalt pilotprojekt med fastighetsföretaget Humlegården i Stockholm, som sedan många år tillbaka använder KONE som servicepartner av hissar. De vill bättre kunna förutspå behoven för olika hissar och göra proaktiva åtgärder i rätt tid.

– Vi vill bidra till en bättre livsmiljö och ökad kvalitet för alla våra kunder. Våra hissar är en viktig del av kundens upplevelse i våra fastigheter, och vi vill därför minimera oplanerade stopp och maximera den tekniska livslängden, vilket kräver nya innovativa sätt att arbeta med förebyggande underhåll och service. Genom det här pilotprojektet använder vi realtidsinformation från våra hissar för att förbättra upplevelsen för alla som dagligen använder hissarna i våra byggnader, säger Peter Lind, Fastighetschef Humlegården.

KONEs svenska historia går hela 130 år tillbaka i tiden och pilotprojektet är en viktig byggsten i företagets kommande nya uppkopplade 24/7 service. Erfarenheterna från Humlegården kommer vara värdefulla i utvecklingen av ytterligare intelligenta tjänster till hissar och rulltrappor. 24/7-tjänsten använder IBM Watson IoT (Internet of Things) plattform och andra avancerade tekniker för att skapa intelligent service för hissar och rulltrappor. För KONEs kunder kommer detta märkas genom färre driftstopp, färre fel och detaljerad information om underhållsarbeten. För personer som använder hissarna innebär det kortare väntetider och en mer personligt anpassad upplevelse. Systemet gör det möjligt att samla stora mängder data från sensorer som övervakar, analyserar och visas i realtid, vilket förbättrar prestanda, tillförlitlighet och säkerhet.

– Våra kunder förväntar sig snabbare leverans och skräddarsydda lösningar. Med hjälp av data kan vi skapa smarta lösningar i alla led i vår verksamhet – från nyinstallationer till service och modernisering av befintliga hissar. Vi är övertygade om att den bästa vägen till framgång är att arbeta tillsammans med våra kunder, användare och affärspartners, avslutar Jaakko Kaivonen.

Lyssna när hissarna talar i realtid

Se nya´videon om de talande intelligenta hissarna





  • Nov 27, 2020

    ROCKWOOL återvinner isolering från Skaraborgs Sjukhus

    Stream 18 000 kvadratmeter takisolering från ROCKWOOL installeras just nu på nya delarna av Skaraborgs sjukhus i Skövde. För att minska mängden avfall till deponi återvinner projektet ROCKWOOL stenullsisolering.
    15
  • Nov 27, 2020

    Störningar

    Nyheter I det här avsnittet redogör Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Stockholm, för vad en störning är och vad som gäller juridiskt vid en störning. Intervjuar gör Johan Flodin, bostadsrättsansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    23
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Lagar & Regler

    Undvik kostsamma konflikter i bostadsrättsföreningen

    Vem ansvarar för golvbrunnen och vem för stammarna? Hur påverkar det renoveringar i enskilda lägenheter, stambyten och eventuella vattenläckor? Det är frågor som Säker Vatten dagligen svarar oroliga bostadsrättsföreningar.
    24
  • Lagar & Regler

    Vad gäller vid uthyrning i andra hand?

    Förr eller senare kommer frågan upp i alla bostadsrättsföreningar, stora som små. Någon av medlemmarna vill hyra ut sin bostad i andra hand.
    1264

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    2368
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    3104
  • Ekonomi

    Majoritet tror på fortsatt stigande bopriser

    En majoritet, 56 procent, av svenskarna tror att bostadspriserna fortsätter att stiga, vilket är en något högre andel än i höstas. Samtidigt är svenskarna kluvna om bostadsräntornas utveckling. Det visar en undersökning från Nordea på onsdagen.
    1990