Oct 14, 2021

IT-support i hemmet - inte bara för äldre


Henrik Hovstadius startade familjeföretaget Min IT-support när han upptäckte att många ville ha hjälp i hemmet med sina elektriska produkter och tjänster. De flesta kan nog känna igen sig i känslan av frustration när tekniken inte fungerar och därför menar Henrik är tacksamheten stor när kunderna, ofta som sista utväg, får besök av en egen IT-support.

Redan när Henrik Hovstadius i början av 2010-talet arbetade på flera av de stora elektronikbutikerna upptäckte han att det fanns ett behov av att få IT-support i sitt eget hem. Vid den tiden erbjöds inte sådana tjänster av elektronikkedjorna och Henrik såg därför möjligheten att starta en egen supportfirma: Min IT-support. Han hade lång erfarenhet i branschen och då han arbetat på alla avdelningar hade han också en bred kunskap om allt från datorer till TV och vitvaror. Han är dock noga med att påpeka att kunskaper inom området är färskvara då det kommer nya system hela tiden. Det innebär att ett genuint intresse för teknik är måste för att hålla sig à jour. 

Kunderna är framför allt privatpersoner men även en del små och medelstora företag. Det är lätt att lite fördomsfullt tänka att det bara är äldre personer som ringer efter IT-support i hemmet men faktum är att även yngre personer hör av sig när de t.ex. ska dra kablar eller installera nätverk. Hembesöken har också ökat under pandemin då många har tagit hem digital utrustning från sina arbetsplatser men inte kunnat få hjälp av arbetets IT-support.

“Även om många yngre kanske kan fixa med datorn själv så är det inte alla som har ett intresse för det. De vill bara att det ska fungera.” /Henrik Hovstadius, Min IT-support

Henrik vittnar om att många kunder blir lättade när de får hjälp eftersom de ofta själva har försökt att lösa problemet i flera dagar. Han upplever att majoriteten av kunderna först har frågat grannar, barn eller vänner men om det inte fungerat blir IT-support den sista utvägen. Många äldre vill heller inte vara en belastning för familjen. När de äntligen får träffa barn och barnbarn vill de inte pracka på dem någon arbetsuppgift. 

För Henrik är det viktigt att hans kunder klarar sig själva efter att han har gått. Därför ser han till att utbilda kunden på ett enkelt och pedagogiskt sätt så att den förstår hur produkten eller tjänsten fungerar. 

 

“Det är ju alltid trevligt att träffa kunderna flera gånger men syftet med vårt besök är att det inte ska behövas. Hjälp till självhjälp är det vi vill uppnå.” /Henrik Hovstadius, Min IT-support

För tillfället står Henrik och Min IT-support inför valet att fortsätta arbeta som de gör i Skåne eller att expandera. I så fall menar han att det är viktigt att det inte blir som hos vissa konkurrenter där kunderna får träffa en ny person varje gång - viktigast är att alla kunder ska ha en personlig kontakt. 

Text: Linda Svedin 

Följ BRF-Nytt på Facebook https://www.facebook.com/brfnyheter

 

 





  • May 18, 2022

    Ordning och reda i “arga lapparnas Mecka”

    Nyheter Precis som för många andra företagare drivs Marcus Bader av frustration över produkter och tjänster som inte fungerar så bra som de skulle kunna göra. Hans nystartade företag Appsight Solutions utvecklar och säljer sådana produkter som han själv eller en kund har tänkt att “det här borde jag kunna göra bättre”.
    6
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Lagar & Regler

    Vad är egentligen en bostadsrättsförening?

    Många personer bor i en lägenhet i en bostadsrättsförening utan att reflektera över vad en bostadsrättsförening egentligen är. Som bostadsrättshavare är du medlem i din bostadsrättsförening och har därigenom en unik möjlighet att påverka ditt boende och tycka till om föreningens verksamhet.
    205
  • Lagar & Regler

    Reklamera fel i bostadsrätt. När, hur och varför?

    Vid köp av fastighet och bostadsrätt uppstår ibland situationer där köparen efter tillträde upplever att bostaden inte håller måttet. Att i efterhand känna sig besviken över något i det förvärvade objektet är emellertid inte liktydigt med att man har rätten på sin sida.
    312
  • Ordföranderollen

    Stream I det här avsnittet berättar Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Service, och de formella kraven som finns på ordförande i en bostadsrättsförening. Han ger också sina rekommendationer hur en ordförande kan arbeta för att få till ett väl fungerande styrelsearbete. Intervjuar gör Johan Flodin, Brf-ansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    1854

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Tips inför bostadsrättsföreningens stämma

    Solens strålar börjar värma och vi ser små snödroppar titta fram på vissa håll i landet. I många bostadsrättsföreningarna börjar det bli dags att planera inför den kommande ordinarie föreningsstämman. Här delar vi med oss av några tips inför stämman.
    134
  • Ekonomi

    Har du råd att bo kvar när räntorna stiger?

    I januari 2022 var den genomsnittliga rörliga räntan på nya avtal för bostadslån 1,43 procent. Men FEDs väntade besked om höjd ränta kan ses som en föraning om höjda räntor även i Sverige.
    146
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    4160
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    5463
  • Produktnyheter

    Problem med störande fåglar?

    Indiventa har efter stor efterfrågan tagit fram ett nytt fäste till sin populära fågelskrämma Drake.
    2731