Mar 6, 2018

Intelligenta hissar


Möjligheterna med artificiell intelligens kan tyckas oändliga. KONEs 24/7 Connected Services är IoT-baserad och plattformen analyserar data i realtid och kan på så sätt förutse problem innan de uppstår. Renova Miljö AB i Göteborg är ett av de första bolagen i Sverige som valt att koppla upp sina hissar.

– I och med den urbanisering som sker i världen med allt fler människor som bor i städerna, och allt högre byggnader, får också hissar en allt större betydelse. Att enkelt och snabbt kunna förflytta sig i och mellan byggnader ses idag som en självklarhet. Stillastående hissar kan därför orsaka stora frustrationer och begränsningar. Detta är något KONE tagit fasta på vid utvecklandet av den nya tjänsten 24/7 Connected Services – ett servicekoncept som bygger på artificiell intelligens, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef på KONE.

Det är KONE som i samarbete med IBM gjort hissarna smartare. Genom att ansluta hissar till molnet kan stora mängder data samlas från sensorer som genom IoT-plattformen Watson övervakas, analyseras och visas i realtid. På så sätt kan perfekt underhåll skräddarsys för varje enskild hiss. Hissarna kan sägas ha växt upp och fått ”ett språk”.

- Det kan jämföras med en baby som bara kan skrika och som gör det svårt för en läkare att säga vad som är fel. En vuxen människa kan berätta ”det gör ont här, och igår kändes det så här”, vilket gör det enklare för läkaren att hitta orsaken till problemen. Hissarna har framtill nu varit på babystadiet och bara kunnat skrika och säga ”Jag kan inte köra”. Nu har vi kommit till en ny era där hissarna faktiskt kan berätta vad som är fel, berättar KONEs tekniska expert Jonas Bedoire.

Med den nya tjänsten kan KONE erbjuda en ökad trygghet och förbättrad säkerhet för kunder och passagerare. Sensorer i hissen samlar in information 24/7 och med hjälp av IoT-teknik kan behov av underhåll och proaktiva åtgärder direkt identifieras, och eventuella problem förhindras innan de behöver uppstå. Om systemet fastställer att extra åtgärd behövs, kontaktas en servicetekniker automatiskt.

 

Testad i Sverige, Finland och Tyskland
Utvecklingen av KONE 24/7 Connected Services har skett i nära samarbete mellan KONE, IBM och ett antal pilotkunder i bland annat Sverige, Finland och Tyskland. I Sverige är det fastighetsbolaget Humlegården i Stockholm som utgjort en av de globala pilotkunderna som bidragit i utvecklingen av det nya servicekoncept som KONE nu kan erbjuda alla sina kunder. Renova Miljö AB i Göteborg var först ut i Sverige med att köpa det nya servicekonceptet.

- För oss är det väldigt viktigt med hög drifttillgänglighet. Våra hissar finns i en industrimiljö där vi snabbt behöver kunna ta oss upp och ner. En hiss som inte fungerar ordentligt är ett stort problem för oss. Vi måste vara i trygga i att hissen inte stannar. Därför är KONE 24/7 Connected Services perfekt för oss, säger Mihkel Albo på Renova Miljö AB.

Servicekonceptet finns sedan oktober på den svenska marknaden. På global nivå är målet att installera KONEs IoT-sensorer på över 1 miljon anläggningar de kommande åren.

Mer om KONE 24/7 Connected Services
KONE 24/7 Connected Services bygger på IBMs Watson IoT-plattform som samlar och lagrar data i molnet. Datainsamling sker via IoT-sensorer som mäter olika faktorer som kan tänkas påverka hissen. Det kan vara temperatur, fukt, oregelbundna stopp, vibrationer, hur dörrarna öppnas och stängs och mycket mer.

Watsonplattformen analyserar data i realtid och kan på så sätt förutse problem innan de uppstår. När systemet upptäcker ett behov av service vid en hiss, läggs det genast in i underhållsplanen, med information om vad som är fel och hur det kan lösas, och säkerställer att en tekniker kommer dit i god tid. På detta sätt kan antalet driftsstopp minimeras. 

När serviceteknikern avslutar sitt jobb skickas data tillbaka till Watson, och berättar om IoT-plattformen har hittat källan till problemet eller felaktigt pekat ut problemet och förslag på lösning. Allteftersom infrastrukturen och datautvecklingen växer, kommer Watsons analyser att bli ännu mer korrekta och generera ny kunskap om drift och underhåll.

Läs mer om uppkopplade hissar >>





  • Jul 23, 2021

    Riksbyggens checklista för att klimatanpassa fastigheter

    Nyheter Allt mer extrema väderförhållanden gör att behoven av att klimatanpassa fastigheter ökar. Riksbyggen har tagit fram en checklista för bostadsrättsföreningar som vill förebygga skador på sina fastigheter. I checklistan finns stöd för att identifiera vilka klimatrelaterade risker som är aktuella och åtgärder för att för att husen och de boende ska klara exempelvis kraftiga skyfall och värmeböljor bättre.
    7
  • Jul 20, 2021

    Lekande barn – en grund för förverkande?

    Nyheter De flesta av oss har stor förståelse för att barn ibland kan vara högljudda och stimmiga, men ibland uppstår situationer där även den mest luttrade bostadsrättshavaren stör sig på skrik och skratt och spring från lekande barn. Ofta löser sig situationen efter samtal med barnens föräldrar, eller helt enkelt genom att bita ihop. Men vad kan egentligen styrelsen i en bostadsrättsförening göra om det inkommer klagomål till följd av lekande barn? Kan man bli uppsagd för att ens barn är för högljudda? I det här blogginlägget reder fastighetsjurist Mattias Olsson ut vad som gäller.
    12
  • Jul 20, 2021

    Alla kan bidra till minskad vattenanvändning

    Nyheter Värmen har slagit till i Sverige och på flera håll råder låga grundvattennivåer. Duscha kort istället för att bada, kör bara fulla tvätt- och diskmaskiner och laga droppande kranar är några av tipsen på Riksbyggens lista för en mer hållbar vattenanvändning.
    15
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Ordföranderollen

    Stream I det här avsnittet berättar Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Service, och de formella kraven som finns på ordförande i en bostadsrättsförening. Han ger också sina rekommendationer hur en ordförande kan arbeta för att få till ett väl fungerande styrelsearbete. Intervjuar gör Johan Flodin, Brf-ansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    843

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    3209
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    4155
  • Ekonomi

    Majoritet tror på fortsatt stigande bopriser

    En majoritet, 56 procent, av svenskarna tror att bostadspriserna fortsätter att stiga, vilket är en något högre andel än i höstas. Samtidigt är svenskarna kluvna om bostadsräntornas utveckling. Det visar en undersökning från Nordea på onsdagen.
    2346
  • Produktnyheter

    Problem med störande fåglar?

    Indiventa har efter stor efterfrågan tagit fram ett nytt fäste till sin populära fågelskrämma Drake.
    1995