May 12, 2021

​Coworking i bostadsrättsföreningar


Den rådande pandemin har verkligen tvingat fram nya arbetssätt, inte minst i storstäderna. Samtidigt står många föreningar med tomma lokaler på grund av att verksamheter har tvingats lägga ner. Tillhör ni en av föreningarna som funderar på att nyttja era tomma lokaler till att skapa ytor för coworking (ibland co-working, eller kontorskollektiv på svenska) för att möta upp de nya arbetssätten? I så fall har ni en hel del att tänka på.

Våra jurister tipsar att ni noggrant utreder vad som gäller för en sådan gemensamhetslokal, speciellt i tider av en pandemi. Nedan följer några frågor som är värda att utreda särskilt noga:

  1. Hur ska lokalen få nyttjas och av vem (bara medlemmar eller även externa)? Om man ska hyra ut platser till externa personer eller bolag mot ersättning är det viktigt att tänka på att föreningen inte råkar ingå hyresavtal, om en sådan avsikt inte finns.
  2. Hur många personer får vistas i lokalen samtidigt? Det är viktigt att hålla koll på hur många personer som får inrymmas i lokalen samtidigt enligt gällande regler och rekommendationer.
  3. Vart planerar ni att ha coworking-ytan? Tar ni i anspråk gemensam yta i föreningen för att bygga om den på något vis? Vad behöver ni i så fall för typ av beslut om förändringen av ytan: Stämmo- eller styrelsebeslut? Kan förändringen även komma att innebära förändring av lägenhet? Undersök detta innan ni genomför några ändringar av lokalen.
  4. Tänk på att skapa en tydlig policy för användningen av coworking-ytan. Vad får man till exempel göra i lokalen och hur bokar man en plats?
  5. Ytan kommer vara förknippad med kostnader för sådant som städning och underhåll med mera. Hur ska detta bekostas? Ska de ingå i årsavgiften eller betalas av användare?
  6. Ska det finnas någon extra service såsom Wifi, skrivare och kaffestation? Hur ska betalningen för denna extra service ske?
  7. Om förening erbjuder en arbetsyta, finns då skyldighet att säkerställa viss ljussättning, ventilation etc.? 
  8. Uppkommer någon skatte- eller momsplikt?
  9. Tänk på fastighetsägaransvaret som omfattar bland annat brandskyddet.
  10. Hur ska hanteringen av personuppgifter ske? Det är värt att ha en tydlig rutin för hur man ska hantera de personuppgifter som lämnas till föreningen med anledning av användningen coworking-ytan.

Text: HSB

www.hsb.se





  • Jun 14, 2021

    Nytt samarbete automatiserar hanteringen av digitala lås

    Nyheter I ett nytt samarbete mellan fastighetssystemleverantörerna Momentum, FAST2, Vitec och accessplattformen Amido har man tagit fram en lösning som automatiskt styr accessen till majoriteten av marknadens alla digitala lås. Genom en integration byggd på den öppna standarden fastAPI styrs accessen automatiskt via hyresavtalets giltighetstid. Först ut med den nya lösningen är Halmstads Fastighets AB.
    2
  • Jun 14, 2021

    Bengt Dahlgren lanserar verktyg för automatiserad beräkning av klimatavtrycket på VVS!

    Nyheter Det finns ett behov av att öka kunskapen om klimatpåverkan från VVS, som idag är begränsad i branschen. I de få fall VVS beaktas vid beräkning av en byggnads klimatpåverkan så används generellt en schablon för all VVS. Nu möjliggörs beräkning av ett projektspecifikt klimatavtryck med hjälp av ett automatiserat verktyg.
    4
  • Jun 14, 2021

    Parkeringshuset återvinner regnvattnet

    Nyheter Parkering Malmö vill bidra till hållbar stadsutveckling och bygger nu ett parkeringshus utöver det vanliga i Sege Park – med en stomme helt i trä. Parkeringshuset har högt satta hållbarhetsambitioner, och är tänkt att bli en klimatsmart mobilitetsnod och en förebild för framtidens parkeringshus. Tillsammans med VA SYD och Malmö stad, genom EU-projektet REWAISE, byggs ett unikt system för att återvinna regnvatten i syfte att minska användningen av dricksvatten.
    2
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Ordföranderollen

    Stream I det här avsnittet berättar Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Service, och de formella kraven som finns på ordförande i en bostadsrättsförening. Han ger också sina rekommendationer hur en ordförande kan arbeta för att få till ett väl fungerande styrelsearbete. Intervjuar gör Johan Flodin, Brf-ansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    680

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    3115
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    3982
  • Ekonomi

    Majoritet tror på fortsatt stigande bopriser

    En majoritet, 56 procent, av svenskarna tror att bostadspriserna fortsätter att stiga, vilket är en något högre andel än i höstas. Samtidigt är svenskarna kluvna om bostadsräntornas utveckling. Det visar en undersökning från Nordea på onsdagen.
    2292
  • Produktnyheter

    Problem med störande fåglar?

    Indiventa har efter stor efterfrågan tagit fram ett nytt fäste till sin populära fågelskrämma Drake.
    1910